Головна » Усі публікації » Теорія і практика |
Участь у засіданні круглого столу взяв професор Володимир Луговий – перший віце-президент НАПН України, національний експерт з реформування вищої освіти України, розробник Закону України «Про вищу освіту», Олег Адамчук – почесний консул Словацької Республіки у Великому Березному, Ілдіка Орос – президент Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці, професор Володимир Смоланка – ректор університету, проректори, декани, науковці, аспіранти та здобувачі Ужгородського національного університету. Круглим столом експертів розпочалася 69-а підсумкова наукова конференції професорсько-викладацького складу УжНУ. За круглим столом з участю національних експертів обмінялися думками про першочергові завдання щодо імплементації Закону України «Про вищу освіту», розроблення механізмів інноваційного розвитку УжНУ в процесі інтеграції у європейські простори вищої освіти та наукових досліджень. Євроінтеграційний виш – в основі Закону України «Про вищу освіту» Ректор УжНУ Володимир Смоланка зауважив, що в УжНУ активно працюють над імплементацією закону «Про вищу освіту». Адже чимала роль у ньому відведена інноваціям, без яких немислимий сучасний університет, що покликаний готувати нову генерацію фахівців. Сучасний університет – навчання, наука, інновації. Функції вишу – інтегрувати знання, бути посередником для кооперації освітніх і наукових структур тощо. Серед пріоритетів такого ВНЗ – сучасний кадровий потенціал, модернізація навчальних планів тощо. З метою інноваційної діяльності в УжНУ організовано національний контактний пункт, створюють науковий парк, почав діяти центр інновацій і розвитку. Навіть круглий стіл щодо імплементації Закону «Про вищу освіту» проводився завдяки проекту, який виграв ННЦ євроінтеграційних досліджень, – наголосив ректор. Перший віце-президент НАПН України, член робочої групи з розроблення ЗУ «Про вищу освіту» Володимир Луговий у своїй доповіді торкнувся питання академічної автономії університетів. У новому Законі ставка зроблена на те, що виш сам розробляє систему забезпечення якості. Вперше серед критеріїв вищої освіти визначено, що вища освіта здійснюється на основі досліджень. «Це закон вищої освіти і бізнесу. За умов його імплементації університет стане інноваційним. Імплементація триває дуже непросто, – зауважив Володимир Луговий. – Але якщо ми Закон ухвалили, то мусимо впровадити його в життя». Немає вищої освіти без науково-інноваційної діяльності» Під час доповіді перший віце-президент НАПН України торкнувся визначень і термінів, які фігурують у Законі. «Немає вищої освіти без науково-інноваційної діяльності, – переконаний Володимир Луговий. – Наші викладачі, на жаль, нічого не досліджують, бо в них немає часу. Тому їх навантаження зменшили до 600 годин, а роль самостійної роботи студентів збільшили. Чим більший рівень хочете опанувати, тим більше самостійності має бути. Студенти, починаючи з бакалаврського рівня, мають провадити самостійні дослідження. Не можна згортати наукові дослідження як в університетах, так і в академіях». Перелік галузей і спеціальностей повинен відповідати тим, що прийняті в ЄС. Ступені вищої освіти, за новим Законом, – це молодший бакалавр, бакалавр, магістр, доктор філософії, доктор наук. Також буде створено єдиний перелік спеціальностей. Автономність полягатиме і в тому, що університет має право в рамках переліку спеціальностей, галузей знань написати освітню програму, яку може акредитувати за бажанням. Про науковий парк, процес створення якого триває в УжНУ, розповів проректор Ігор Студеняк: «Всі ми розуміємо, що сучасний університет – це інноваційний заклад з двома складовими – освітньою й інноваційною. Наукова складова інноваційного ВНЗ – це науковий парк у виші. Підтримка молодих учених, їхніх розробок – в основі діяльності такого структурного підрозділу. Пріоритетні напрямки наукового парку – приладобудування, нанотехнології, інформаційні технології, телекомунікації тощо». Заступник декана економічного факультету Тетяна Бутурлакіна зосередила увагу на розумному зростанні, інноваціях, необхідних для науки. Головна ідея діяльності вишу обумовлена своєрідним «трикутником знань». Це поєднання освіти, досліджень та інновацій за підтримки держави, суспільства. Дослідницький університет – ядро інноваційної діяльності. А стратегічна мета – формування інноваційного університету європейського рівня. УжНУ поступово рухається до цієї мети, зазначила науковець. Про сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання студентів відповідно до потреб ринку праці в контексті вимог Закону України «Про вищу освіту» розповів в. о. директора ННІ інформаційно-комунікаційних технологій УжНУ Олександр Дубів. Ефективні приклади використання платформи Moodle, електронного репозитарію публікацій, мобільних додатків, відеолекцій у запису та режимі онлайн тощо підтверджують інноваційні підходи в УжНУ. Ефективним шляхом навчання науковець вважає масові відкриті онлайн-курси. Знання повинні бути безкоштовними, а доступ до них – рівним – основний підхід таких курсів. Університет сам визначає, буде він закритим для інновацій, чи, навпаки, – використовуватиме можливості Президент Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці Ілдіка Орос застерегла, що небезпека впровадження Закону – в нюансах: «Для того, аби запросити закордонного науковця, потрібно нострифікувати його диплом. Я просила би всіх, хто має вплив на реалізацію законів, аби мали на увазі, що доки такі питання не вирішать, про мобільність говорити не можемо». Натомість в УжНУ запропонували поділитися досвідом щодо навчання іноземних студентів, зокрема першокурсників. Згідно з новим законодавством, ліцензію потрібно мати на загальну кількість студентів, а не на окремі спеціальності. Проректор Мирослава Лендьел повідомила, що виш може поділитися досвідом щодо організації академічної мобільності: «Закон «Про вищу освіту» оцінюють по-різному. Ми не шукаємо в ньому заборон, а бачимо там можливості, якими варто скористатися. Маємо досвід із академічної мобільності, наші студенти вчаться за кордоном, і в нас навчаються іноземці. Щодо іноземних студентів було багато сумнівів, але якщо є ліцензовані напрями за фахом, то ці студенти вступають на підставі співбесіди. Виклик полягає у мові навчання. За законом, якщо створюються групи, тож є підстави для викладання іноземною мовою. Запропонували викладачам покращувати рівень мови через безкоштовні курси, які проводять викладачі нашого вишу. Університет сам визначає, буде він закритим для інновацій, чи навпаки – використовуватиме можливості». Декан географічного факультету Степан Поп переконаний: від того, що написано в Законі, і до реалізації – ще далеко: «Закон вимагає значних коштів, яких сьогодні нема. Від нас залежить, як виконаємо закон. Ми говоримо про те, що йдемо шляхом збільшення самостійної роботи, але не враховуємо менталітет українського студента. Тому зменшення аудиторного навантаження повинне мати в основі мотивацію студента. Наше завдання – дати молоді орієнтир для життя». Наприкінці круглого столу виступив його організатор директор ННІ євроінтеграційних досліджень Іван Артьомов. Він зауважив, що захід є етапним: напередодні великої конференції, яку готують на квітень. Напрацьовані ідеї використають для вироблення концепції інноваційного університету. Також за матеріалами круглого столу експертів буде видано спеціальний випуск збірника наукових праць «Міжнародний науковий вісник». Це видання має міжнародний реєстраційний номер ISSN, що дає змогу користувачам з понад 100 країн світу знайомитися з його матеріалами. _x_PS1 Навчально-науковий інститут євроінтеграційних досліджень УжНУ спільно з Інститутом вищої освіти національної академії педагогічних наук України 24 лютого провели засідання круглого столу експертів «Імплементація Закону України «Про вищу освіту» – необхідна передумова інтеграції в європейські простори вищої освіти та наукових досліджень». Захід відбувся у рамках реалізації наукового проекту «Інноваційний університет – інструмент інтеграції в європейський освітній і науковий простір», що фінансується Міжнародним Вишеградським фондом._x_PS2 /live/2015/02/47rektor/umat.jpg_x_PS3 _x_PS4 _x_PS5 _x_PS6 _x_PS7 _x_PS8 _x_PS9 _x_PS10 Наталія Каралкіна_x_PS11 _x_PS12 _x_PS13 _x_PS14 _x_PS15 _x_PS16 _x_PS17 _x_PS18 _x_PS19Наталія Каралкіна |
|
|
|
Теги: |
Помітили помилку? Виділіть її й натисніть Ctrl+Enter! |
0 | |
Ми у Facebook
Рубрики розділу
Матеріали близьких рубрик