Відомий київський режисер Сергій Архипчук
Сергій Архипчук, відомий київський режисер, заслужений діяч мистецтв, днями відвідав УжНУ. Він планує створити лабораторію української драми на базі філологічного факультету. Про перший студентський театр, яким він має бути і які актори в ньому мають грати, ми в нього й поцікавилися.
• Із чого починається студентський театр?
– Все починається з любові. Й із зацікавленості. Наскільки все буде серйозно, залежатиме від нас. Студентський театр – це важливо. Якщо це комусь потрібно, якщо хтось вкладає в це жагу, пошук, душу – це може принести найнепередбачуваніші результати.
Система Станіславського народилася з любові людей до своєї справи. Всі корифеї колись були аматорами. Метри починали з того, що грали в шкільному театрі, у друзів на дачі… Колись, на початку 20 століття, був дуже популярний дачний театр. Під час відпусток люди робили собі таке-от культурне, шляхетне дозвілля. Брали п’єси, роздавали й потім грали – свої для своїх. Комусь це подобалося настільки, що не міг далі не рухатися в цьому напрямку. Таким чином ставали суперпрофесіоналами.
- Що має бути у фундаменті якісного театру?
– Рівень наших претензій, віддача, зосередженість і серйозність підходу. Люди, які працюють у театрі, мають бути запалені, захоплені, з іскринкою.
- Як запалити цю іскру в студентів?
Студенти-філологи
– Я думаю, що в студентський театр мусять прийти запалені люди. Під час роботи ви бачите, як я запалюю: це може бути моя провокація, заохочення, підтримка, усмішка, або навпаки – іронія… До нас мають прийти ті, хто вже зробив свій вибір, тоді це цікаво. Ми з ректором говорили про це: повинні бути люди, яким щось потрібно.
- Яким має бути глядач, аби сприймати те, що буде робити ваш театр?
– Він не має бути, він є. Він такий, який є. Ми мусимо шукати ключі, щоб його пізнати. Аби те, що будемо показувати йому, було так само цікаво, як і нам. Треба починати із себе. Це мій принцип – робити те, що цікаво тобі: запрошувати з лекціями тих людей, яких ти будеш слухати, акторів, на яких дивитимешся. Щоби після цієї п’єси, зустрічі, лекції ти був інший, щоб себе збагачував – це принцип розвитку.
- Не боїтеся працювати з аматорами?
Майбутній журналіст Сашко Курта однозначно має й акторські здібності
– Ні, бо в мене вже є досвід. Ми робили виставу, де мішали професіоналів та аматорів. Звичайно, це великий ризик. Але акторська справа дуже цікава. Талановита людина те, що хтось робить роками, може зробити в дуже стислий термін. Треба просто допомогти їй усвідомити власне обдарування, щоб вона не боялася спробувати.
У одних можливості яскраві. Це не означає, що, чим серйозніше підготувався, тим краще виступиш. В акторській справі велике значення має інтуїція, сміливість, свобода. Комусь треба себе штовхнути, комусь треба сказати: «А, махни на все рукою», а комусь серйозно взятися за справу. У цьому є індивідуальність, розуміння того, яким шляхом вона веде до того, щоб творити, щоб Аполлон був прихильний до людини.
- Чи маєте якийсь страх, приступаючи до роботи?
– Страхи потрібні в творчості і в любові. Без страху не буде нічого. Найбільша проблема професійних акторів – це подолання комплексів, бар’єрів і страхів. Кожна людина – це як колекція комплексів. Перемагає той, хто вміє їх усіх долати. Щоб знати, треба спробувати.
- Якого студента хочете бачити у своєму театрі?
– Хочу бачити студента, у якому відчуватиму, що він прочитав на три полиці більше книг, ніж я. І ці книжки не пройшли повз його розум і чуття, що в ньому осіли ці знання, досвід. Я хочу вчитися в нього, бо він людина іншого покоління, свіжіше щось приймає. Нам є чим обмінюватися.
Розмовляла Світлана Лапига
_x_Polus1 _x_Polus2 _x_Polus3 _x_Polus4 _x_Polus5 _x_Polus6 _x_Polus7 _x_Polus8 _x_Polus9